Traject Persoonlijk Leiderschap
Als leidinggevende wil je de samenwerking tussen je collega’s versterken. Je realiseert je dat er meer samen geleerd kan worden. Je merkt dat de kwaliteit van de interactie beter kan. En je gunt je collega’s dat zij zich persoonlijk kunnen ontwikkelen binnen de context van de organisatie. Kortom, je wilt het sociale weefsel van je organisatie sterker maken, waardoor je samen met meer gemak en plezier de bedoeling van je school realiseert.
Het aanbieden van een traject persoonlijk leiderschap aan teamleiders en/of docenten is dan een goede optie. Dit kan in de vorm van een leercirkel, een jaartraject of een professionele leergemeenschap, net wat past binnen jouw school.
Na deelname:
- Kunnen je collega’s steeds meer vanuit verbinding met zichzelf verbinding maken met de collega’s en de leerlingen, wat leidt tot open en professionele communicatie
- Is er meer vertrouwen ontstaan in het contact tussen de collega’s, waardoor creatieve ideeën en lastige onderwerpen op een constructieve en professionele manier besproken worden
- Weten collega’s elkaar te vinden, waardoor zij steeds meer samen leren en elkaar versterken
- Hebben collega’s meer helderheid op wat hun plek is in de organisatie en nemen ze die plek vrijer en krachtiger in
Hoe ziet het eruit?
In een groep van 8 tot 10 collega’s uit verschillende teams, bouwen we aan een veilige omgeving om met en van elkaar te leren. Verbinden met jezelf en elkaar staat hierbij centraal. In de leercirkels starten we met het vergroten van het zelfbewustzijn. De collega’s leren hierin hun eigen patronen in interacties te herkennen en erkennen en ontwikkelen de vaardigheid om dit in te zetten ter versteviging van hun rol in de organisatie. En kunnen hiermee oefenen aan de hand zelf ingebrachte casussen uit de dagelijkse praktijk.
Collega’s leren op een andere manier naar elkaar te luisteren, hun waarnemingen in te brengen en zichzelf en de groep hiermee te versterken. Na afloop van een leercirkel of jaartraject geven deelnemers aan hoe waardevol het is om:
- Even te mogen vertragen in de professionele context,
- Elkaar als collega’s echt te mogen ontmoeten en te mogen verbinden,
- Een groep te hebben binnen de organisatie waar ook spannende dingen gedeeld kunnen worden.
Na afloop van het traject wordt er met de groep verkend in welke vorm de groep mogelijk nog verder wil blijven(d) verbinden.
Een oud-deelnemer aan het woord
“In het traject persoonlijk leiderschap heb ik afgelopen jaren veel mogen leren. Allereerst ben ik veel over mijzelf te weten gekomen. Waar kom ik vandaan, wat is mijn geschiedenis. Door hier bewust bij stil te staan weet ik nu beter waarom ik doe wat ik doe.
Daarnaast heeft het traject mij meer inzicht gegeven in hoe de organisatie in elkaar zit. Ik gebruik de opgedane kennis iedere dag. We hebben gewerkt met verschillende modellen en principes over organisatie-systemen. Hiermee hebben we geleerd om dezelfde taal te spreken.
Boven alles zijn de bijeenkomsten van het traject een moment van rust geweest. Tijd om even uit de drukte van de dag te stappen en te reflecteren op eigen handelen.”
Meer weten?
Ben je nieuwsgierig geworden naar hoe een traject persoonlijk jouw school kan versterken, neem dan contact op met Corinne Jongeneelen, corinne@inmundo.nl, 06-539 12 974